Kirjoittaja Cloud1 12.9.2019 12:38
Cloud1:n infraosaamisesta oli korvaamatonta apua MM-rallin teknisessä toteutuksessa
NEP Finland Oy tarjoaa teknisiä palveluita ja ratkaisuja kaikenkokoisiin tv- ja elokuvatuotantoihin. Se on osa kansainvälistä NEP Group -konsernia, joka on yksi maailman suurimpia tv-alan teknisiä toimijoita. Kotimaassa tunnetuimpia NEP Finlandin teknisesti toteuttamia tuotantoja ovat mm. Tanssii tähtien kanssa, Haluatko miljonääriksi ja Vain elämää. Kansainvälisiä tuotantoja ovat mm. rallicrossin ja rallin MM-sarjojen televisiointi.
Kuva: Neste Rally Finland 2019, Toni Ollikainen/AKK Sports Oy
Toimintatavan muutos edellytti lisää rautaa konesaliin
NEP Finland oli päättänyt muuttaa toimintatapojaan tämän vuoden rallin MM-sarjan televisioinnissa. Aiemmin koko lähetys on editoitu aina paikan päällä, mutta nyt valtaosa editoinnista haluttiin hoitaa keskitetysti yrityksen Lontoon toimipisteestä. Editoitavia rallilähetyksiä ovat ennakko-ohjelmat, päivähighlightsit, newsfeedit ja kisaviikonloppukooste. Muutoksella haettiin säästöjä vähentämällä henkilöiden ja kaluston liikuttelua rallista toiseen. Keskitetty editointi otettiin käyttöön Portugalin ralliin, joka ajettiin touko-kesäkuun vaihteessa.
Uusi toimintatapa edellytti uuden tallennusjärjestelmän asentamista Lontoossa sijaitsevaan konesaliin. Cloud1 auttoi NEP Finlandia uuden järjestelmän valinnassa ja tilaamisessa. Järjestelmätoimittaja kohtasi kuitenkin yllättäviä toimitusvaikeuksia, ja alkoi näyttää siltä, että laitteisto ei ehtisi perille ennen rallia, eikä osakilpailun editointia vaativia lähetyksiä saataisi tehtyä.
Varalaitteiston hankinta noin viikossa
NEP Finland pyysi Cloud1:lta apua varasuunnitelman toteutukseen, ja Cloud1:n infrastruktuuriarkkitehdit Petri Mälkki ja Jan Tuomi käärivät hihat siltä istumalta. Vaihtoehtoja varalaitteiston hankkimiseksi kartoitettiin sekä Suomesta että Iso-Britanniasta, mutta lyhyt toimitusaika osoittautui lähes mahdottomaksi. Oman haasteensa tilaukseen toi brittien bank holiday, joka osui maanantaille leikaten toimitusajasta vielä päivän pois.
Rallia edeltävän viikon perjantaina Cloud1 löysi kuitenkin brittiläisen verkkokaupan, joka lupasi toimituksen seuraavan viikon tiistaille pyhäpäivästä huolimatta. Cloud1 aloitti tiiviin yhteydenpidon NEP Finlandin ja verkkokaupan välillä tilauksen tekemiseksi.
Tilaus vahvistettiin perjantai-iltapäivänä juuri ennen liikkeen sulkemisaikaa. Tässä kohtaa pieni lisämaksu pikatoimituksesta ei tuntunut enää yhtään pahalta. Mutta pitäisikö toimitusaika tällä kertaa?
Kyllä piti. Varalaitteisto saapui luvatusti tiistaina, ja Cloud1 oli Lontoossa auttamassa sen asennuksessa. Tiukan työpäivän päätteeksi voitiin lopulta todeta, että laitteisto toimii, ja hurja kiri varasuunnitelman toteutuksessa kannatti. Portugalin rallista saataisiin koosteet tehtyä ainakin varalaitteiston avulla.
Myös alun perin tilattu tallennusjärjestelmä saapui perille tiistai-iltana. Sen asennus aloitettiin keskiviikkoaamuna, mutta asiat eivät vieläkään edenneet aivan käsikirjoituksen mukaan. Loppumetreillä havaitut ongelmat asennuksessa saatiin kuitenkin korjattua Cloud1:n ja tallennusjärjestelmän valmistajan yhteistyöllä.
– Ilman Cloud1:n apua uutta tallennusjärjestelmää ei olisi saatu käyttöön Portugalin ralliin, kiittää NEP Finlandin Playout Manager Teemu Pietilä.
Laaja-alaista infraosaamista ja onnistumisen asennetta
Mälkki ja Tuomi ovat iloisia siitä, että rallin editointi saatiin pelastettua hankalasta lähtötilanteesta ja haastavasta aikataulusta huolimatta.
– Varalaitteiston tilaus saatiin tehtyä perjantaina liikkeen sulkemisajan jälkeen kun Suomessa oli jo ilta. Asiakas sai tavaransa tiistaiaamuna klo 10.30, vaikka välissä oli vielä yksi ylimääräinen vapaapäiväkin. Eli työaikaa ei tilauksen ja toimituksen välissä ollut oikeasti kuin reilut kaksi tuntia, summaa Tuomi.
Mälkin läsnäolo Lontoossa mahdollisti sen, että oikea tallennusjärjestelmä saatiin ajoissa asennettua.
– Yllätyksiä tuli tässä hankinnassa poikkeuksellisen paljon, ja niistä moni oli vielä meidän kattavan osaamisalueemme ulkopuolelta. Mutta yleinen kokemuksemme tietotekniikkainfrastruktuurista auttoi saamaan asiat kuntoon, Mälkki sanoo.
Cloud1 siis onnistui lähes mahdottomalta kuulostavassa tehtävässä pitkälti laaja-alaisen infrastruktuuriosaamisensa ansiosta. Cloud1:n infraosaajat Mälkki ja Tuomi ovat tehneet normaalin palvelininfran lisäksi töitä myös tietoverkkojen parissa, jolloin he pystyivät ratkomaan myös verkko-ongelmat nopeasti.
– Tässä tapauksessa piti Lontoossa sijaitseva meille vieras järjestelmäkokonaisuus sisäistää hyvin nopeasti verkon ja siihen liittyvien laitteistojen osalta, jotta asiakkaalle löydettiin oikeanlainen vararatkaisu, Tuomi kertoo.
Oikeanlaisen osaamisen lisäksi nopea aikataulu vaati myös can do -asennetta. Cloud1:lle ei ole aiemmin tullut vastaan täysin vastaavanlaista tilannetta.
– Asenteella hoidamme asiat kuntoon, vaikka vastaan tulisi meille entuudestaan tuntemattomia kokonaisuuksia, Tuomi naurahtaa.
Yhteistyö jatkuu
Uusi toimintatapa edellyttää jonkin verran työtä vielä Portugalin osakilpailunkin jälkeen, sillä jokainen osakilpailu vaatii toistaiseksi omat tekniset valmistelunsa. Jatkossa yhteistyö NEP Finlandin kanssa laajenee mahdollisesti vielä uusillekin osa-alueille.
Kuvassa NEP Finlandin toimitusjohtaja Marko Viitanen ja Cloud1:n integraatioarkkitehdit Petri Mälkki ja Jan Tuomi Jyväskylän Neste Rallyssa. Kuvaaja Aaro Nygård/AKK Sports Oy.