Saana Katajamäki
Saana työskentelee markkinointiasiantuntijana Cloud1:llä ja vastaa Cloud1:n markkinoinnista.
Jatkuvat palvelut ovat kriittinen osa jokaista järjestelmä- ja pilvipalvelutoimitusta. Mutta mitä ne ovat, miksi niitä tarvitaan ja kuka niitä tuottaa?
Sellaista tietojärjestelmää tai pilvipalvelua tuskin onkaan, mihin ei liittyisi jatkuvia palveluita. Termi itsessään ei kuitenkaan kerro juuri mitään. Yleisellä tasolla puhutaan tuesta, ylläpidosta, valvonnasta ja jatkokehityksestä, mutta tuokaan kuvaus ei vielä paljasta asiaan perehtymättömälle, mistä on oikein kyse.
Mitä jatkuvat palvelut todellisuudessa ovat, mikä on niiden merkitys asiakkaalle ja millaiset ihmiset niiden parissa työskentelevät? Näihin kysymyksiin haimme vastausta tutustumalla jatkuvien palveluiden tiimiimme eli JaPaan.
”Huolehdimme siitä, että asiakkaan data liikkuu niin kuin pitää ja siellä missä pitää”, kertoo Cloud1:n jatkuvista palveluista vastaava Merja Paaso.
Mutta mitä se tarkoittaa? Mikä data liikkuu ja missä sen pitäisi liikkua?
”Aivan konkreettisesti huolehdimme esimerkiksi asiakkaan järjestelmien välisistä dataintegraatioista, data-alustoista ja raportointiratkaisuihin liittyvistä datavirroista”, Paaso tarkentaa.
Ennen nykyistä rooliaan Paaso toimi konsulttina dataratkaisujen parissa. Tuossa tehtävässä datateknologioiden ja liiketoiminnan suhde tuli hänelle tutuksi. Miten hän näkee jatkuvien palveluiden merkityksen asiakkaiden liiketoiminnan näkökulmasta?
”Asiakkaat eivät sinänsä osta integraatioita tai data-alustoja, vaan sitä että heidän tietojärjestelmänsä toimivat ja liiketoiminta jatkuu kuten pitääkin. Sitä me heille myös toimitamme.”
Asiakkaan tarpeen vaatiessa, Cloud1:lla on valmiudet toimittaa jatkuvia palveluita jopa 24/7.
”Eräille asiakkaillemme toimitamme palveluja kirjaimellisesti jatkuvana, ilman katkoja, ympäri vuoden. Pystymme samaan myös muille, jos tarvetta on.”
Paason mukaan jatkuvat palvelut voidaan kiteyttää yhteen sanaan: ongelmanratkaisu. Sisäisesti puhutaan usein tulipalojen sammuttamisesta, mutta asiakkaille JaPan työ näyttäytyy usein proaktiivisena: Tiimin tavoitteena on havaita virheet ja ongelmat ennen asiakasta – ja mielellään ennen kuin varsinaista vahinkoa ehtii tapahtua.
Valvottaviin dataprosesseihin on määritetty asiakaskohtaiset raja-arvot, joiden ylittyessä tai alittuessa tiimi saa hälytyksen.
”Usein kyse on datavirtojen hidastumisesta, mikä ei vielä pysäytä asiakkaan järjestelmiä mutta on merkki siitä, että jotakin on pielessä. Silloin ilmoitamme asiakkaalle, että olemme havainneet potentiaalisen ongelman ja alamme ratkoa sitä ennaltaehkäisevästi.”
Myös tukipalvelut kuuluvat osaksi jatkuvia palveluita, mutta JaPa on harvoin se, johon ensimmäisenä otetaan yhteyttä. Pikemminkin Paason tiimi ottaa tilanteen haltuun silloin, kun kaikki muut keinot on kokeiltu. Silti hän sanoo, että tiimin asiantuntijat ovat myös asiakaspalvelijoita.
”Olemme asiakkaan luotettuja datakysymyksissä. Se pitää sisällään velvollisuuden viestiä suoraan ja auttaa kaikin käytettävissä olevin keinoin.”
Cloud1:n jatkuvissa palveluissa työskentelee Paason lisäksi tiivis kahdeksan hengen tiimi. Myös uusia osaajia etsitään, sillä asiakkaiden tarve palvelulle on kasvussa.
Valvonta- ja ylläpitotyön lisäksi japalaiset osallistuvat kehitystyöhön osana projektitiimejä. Tähän on kaksi tärkeää syytä: työn vaatimukset ja halu tukea työntekijöiden ammatillista kehitystä.
Paason mukaan JaPan asiantuntijoilla onkin laaja-alainen ymmärrys Cloud1:n toimittamista ratkaisuista kokonaisuutena. Dataympäristöjen ongelmaratkaisutaitojen lisäksi heillä on kehittämisosaamista ja ymmärrystä järjestelmäarkkitehtuureista.
Kokemuksen myötä kehittyy myös hyvä käsitys asiakkaiden liiketoimintaprosesseista.
”Tässä työssä tärkein kysymys on ’miksi’. Sitä kun toistelee jatkuvasti, kasvaa oma osaaminen nopeasti ja laajalle alueelle. Oppii ennaltaehkäisemään ja sammuttamaan monenlaisia tulipaloja”
Vaikka työn osaamisvaatimukset ovat korkeat, ei kenenkään odoteta hallitsevan kaikkea. JaPassa, ja Cloud1:ssa laajemmin, on auttamisen kulttuuri. Apua saa aina tarvittaessa oman tiimin lisäksi myös kehittäjiltä ja arkkitehdeiltä.
Paaso kertoo, että monelle IT-alan osa-alueelle ulottuva JaPa tarjoaa vahvan perustan myös muihin työtehtäviin. JaPassa nähdäänkin hänen mukaansa kahdenlaisia urapolkuja.
”Toiset tykkäävät ongelmanratkaisusta. JaPassa siinä pääsee kehittymään erityisasiantuntijaksi asti, sillä osaamisen ja kokemuksen kasvaessa pystyy ratkomaan yhä isompia ongelmia.”
Entä sitten se toinen urapolku?
”Toiset innostuvat enemmän kehittämisestä, ja lähtevät JaPasta siihen suuntaan. Heistä monet ovat jälkikäteen kiitelleet, että meillä pääsi oppimaan, mitä ei ainakaan kannata tehdä,” Paaso nauraa.
Nikolaos Lod kulkee ensin mainittua polkua. Työskenneltyään parikymmentä vuotta toisenlaisissa tehtävissä IT-alalla, Lod päätyi Azure Administrator -koulutusohjelman ja parin mutkan kautta JaPaan. Häntä motivoi toisten auttaminen ja ongelmanratkaisu, mutta kehitysprojekteihin osallistuminen tuo työpäivään vaihtelua.
”Pidän kovasti työstäni. Tullessani Cloud1:lle kokemukseni pilvi- ja dataympäristöistä oli vielä melko vähäistä, ja JaPassa pääsin rauhassa oppimaan tekemällä. Vastuut ovat kasvaneet osaamisen mukana, ja nyt työnkuvani on sopivan monipuolinen”, Lod kertoo.
Jatkuvissa palveluissa tehdään liiketoimintakriittistä työtä, joka ei aina saa ansaitsemaansa huomiota. Paaso, Lod ja muut JaPassa työskentelevät pitävät huolen, että asiakkaiden datariippuvaiset järjestelmät toimivat ja raportit pysyvät ajan tasalla – ja että AI-ratkaisuilla on dataa, mitä myllyttää.
Paaso muistelee erästä tapausta, kun Azuressa ilmeni laaja ongelma, joka heijastui lähes kaikkiin Cloud1:nkin asiakkaisiin ja työllisti JaPassa koko päivän. Kiireen keskellä Paaso huomasi, ettei tulisi ehtimään kauppaan ja päätti tehdä ruokatilauksen verkossa. Siinäkin palvelussa ilmeni ongelmia, mikä sai hänet arvaamaan, mikä pilvialusta siellä oli käytössä.
”Palveluntarjoaja viesti aktiivisesti tilanteen etenemisestä ja hoiti tilanteen hyvin. Laitoin siitä heille erikseen kiitosviestin, ja seuraavana päivänä sieltä soitettiin minulle. Soittaja kertoi tohkeissaan heidän lukeneen palautteeni ääneen tiimipalaverissä”, Paaso nauraa.
Kiitosta tulipalojen sammuttamisesta ei aina saa, mutta jos sitä ei tehdä, voivat seuraukset olla vakavia.
Ura Cloud1:lla? Tutustu avoimiin paikkoihimme: Ura Cloud1
Saana työskentelee markkinointiasiantuntijana Cloud1:llä ja vastaa Cloud1:n markkinoinnista.